Därför blir din innovationsstrategi hållbar!

I vårt hushåll handlar vi för det mesta i någon av två ICA-butiker i närheten av där vi bor. Emellanåt skickar butikerna ut kuponger med 5% ”storköpsrabatt” via vanlig post. Egentligen handlar det inte om så mycket pengar, men kupongen gör i alla fall att man planerar en storhandling i den aktuella butiken för att passa på när man får lite rabatt. För några månader sedan kom den ena butiken med en ”innovation” som innebar att utskicket av kuponger ersattes med ett e-postmeddelande till min fru (av någon anledning endast till min fru trots att både min fru och jag har ICA-kort) och så integrerade man kupongen i ICA-appens inköpslista istället. Motivet var att spara miljön genom att undvika brevutskick, men min gissning är att det mest var drivet av att spara pengar.

Hursomhelst, e-postmeddelandena med kupongen försvann bland många andra reklamutskick i min frus inkorg, och ICA-appens inköpslista är för komplicerad för att ersätta penna och papper. Detta fick till följd att vi slutade handla i den butiken, och istället handlade i den andra butiken, som fortsatte med sina brevutskick.


Innovationsstrategin måste ha användarna / kunderna / gästerna i centrum.

Nu i veckan kom ett brev från den ”innovativa” ICA-butiken där de beklagade att många ”gäster” slutat komma till butiken sedan förändringen av deras utskick av rabattkuponger och att de nu skulle förändra sina rutiner.

Vad har då detta med innovationsstrategi att göra? Jo, en hel del faktiskt!

Butiken ville vara innovativa, förmodligen för att spara pengar, men de kände inte till hur kunderna beter sig. Innovationsstrategin måste först och främst baseras på vilka användarna / kunderna / gästerna är och i vilken situation de befinner sig. Det måste vara tydligt för alla i organisationen att detta är utgångspunkten.

Sedan ska innovationsstrategin självklart vara kopplad till företagets övergripande mission, vision och strategi. På vilket sätt ska innovation bidra till att företaget rör sig mot visionen och att de strategiska målen nås? I fallet med ICA-butiken är risken att de strategiska målen att spara pengar, och, om man är snäll, miljöambitioner, gjorde att man glömde bort ”gästerna” och hur deras vardag ser ut. Ett vanligt misstag är också att kunskap om de strategiska målen saknas bland medarbetarna, endast ledningen känner till dem och jobbar i riktning mot dem.

Innovationsstrategin ska också svara på vem som tar beslut om innovation och vem som ska utföra jobbet med att ta idén till kunderna. Dessutom ska innovationsstrategin beskriva hur man testar sina idéer innan man lanserar dem. Hade ICA-butiken gjort ett test i liten skala på en representativ grupp ”gäster” hade de förmodligen kunnat undvika ett stort försäljningstapp.

Mer om hur man skapar en framgångsrik innovationsstrategi finns i ett tidigare blogginlägg.

2 thoughts on “Därför blir din innovationsstrategi hållbar!

  • Intressant läsning. Och reflektionen från mig är att man måste veta mycket om sina kunder och inte anta (bara för att min vill minska sina kostnader) att alla tänker lika. Undra hur många, trogna kunder, man förlorade på detta? Som ”storhandlare” själv så uppskattar jag reklambladen från Coop, ICA och City Gross även om jag också går på rabatt kupongerna. Segmentering och jag antar att all ”big data” de har om mig kan hjälpa till för att få grepp om hur jag köper.

    • Tack för en intressant kommentar! Jag kan bara hålla med om att innovation måste utgå från kunden (eller användaren om kund och användare inte är samma). ICA-handlare i synnerhet brukar vara ju vara kända för att driva butiker effektivt men e-marketing verkar vara något de kan bli bättre på.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *