Innovation på museum

Härommorgonen var jag på väg till en kund för att hålla en workshop om innovation och Lean. För att fördriva tiden lyssnade jag på Kulturnyheterna i radions P1. I och för sig söker jag alltid inspiration till blogginlägg men jag kan erkänna att jag inte räknade med att den skulle strömma till av att lyssna på just Kulturnyheterna. Men det hände denna gång.

I ett inslag presenterades nämligen en undersökning som genomförts på 1500 svenska museer om vad man såg för hinder för att fler besökare skulle komma till museerna. Museerna själva såg hinder av typen för dyrt inträde och dåligt geografiskt läge för att ta två exempel. Bara detta är ju egentligen nog för ett blogginlägg om innovation. Förnyar man sig inte stagnerar man, och då slutar kunderna att komma. Man måste göra något aktivt, man får inte bli ett offer för omständigheterna. Har man ett museum folk verkligen vill gå på är varken inträdet eller läget ett hinder. Istället gäller det att sätta igång med innovationsarbetet och hitta nya vägar. Och precis som i all annan innovativ verksamhet behövs en innovationsstrategi som styr hur innovationsarbetet ska gå till. Vill vi bara jobba inkrementellt eller ska vi lägga en del av resurserna på att göra något radikalt? Har vi idéer själva eller ska vi söka en extern samarbetspartner? Men detta verkar alltså inte vara något för museerna i undersökningen. Med ett lysande undantag, nämligen Livrustkammaren på Stockholms slott.

Inte nog med att de verkar de ha högt i tak och vågar experimentera, de är väldigt tydliga med att ha ”användaren” centrum, museichefen använde själv just det begreppet. De arbetar aktivt med vem ”användaren” är och hur ”användaren” ska nås. Jag får dessutom känslan av att de jobbat med begreppet 10 Types of Innovation. Framför allt gäller det hur de nätverkar med sina besökare, både existerande och presumtiva, via sociala medier. Och nätverkande är ju en av de 10 typerna i 10 Types of Innovation. Sedan paketerar de upplevelsen av att titta på kungligheters gamla kläder på nya sätt. De numera välkända singelkvällarna är ett sådant exempel. Singlar bjuds in till Livrustkammaren, kanske med en förhoppning att träffa den rätte/rätta, men som museichefen uttryckte det ”Då får man allt stå ut med ett föredrag om något kungligt ämne först”.

Fantastiskt roligt att höra att innovation hör hemma överallt, och att målmedvetet innovationsarbete betalar sig. Och så fick alltså Kulturnyheterna bli källa till ett inlägg på en Innovationsblogg!

Lyssna gärna på inslaget här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *