WINNING INNOVATIONS GO BEYOND PRODUCTS

Nyheter och artiklar om innovation handlar ofta om nya produkter och senaste tekniken. Och många av de företag som anses bäst på innovation är välkända för sina produkter eller överlägsna produktprestanda. Inte så konstigt att många tänker att ansvaret för innovation ligger på utvecklingsavdelningen och tror att ökade R&D-investeringar kommer bidra till framgångar och mer innovation. Men om du tittar närmare på hur de företag som anses mest framgångsrika inom innovation arbetar kan du se att produktinnovation bara är en liten del av pusslet.

Konsultbolaget Doblin, som är en del av Deloitte, arbetade sedan 90-talet med att analysera hur framgångsrika företag arbetar med innovation och kom 2013 ut med boken, appen och ramverket Ten Types of Innovation. Genom att jämföra hur de företag som ansågs mest framgångsrika inom innovation arbetade med genomsnittet hos bland annat S&P 500-bolagen kristalliserades de tio typerna. Vad man noterade var att genomsnittsföretaget arbetade med 1–2 olika typer av innovation medan top-innovatörerna arbetade med 3–4, och ofta ännu fler, typ av innovationer. Man kunde även se att de företag som integrerade fler än 5 innovationstyper var mer konkurrenskraftiga över tid än genomsnittet.

De tio typerna i Ten Types of Innovation av Doblin och författare av boken Larry Keely m.fl.

Ramverket hjälper oss att förstå innovation ur ett holistiskt perspektiv. Ganska snabbt blir det klart att innovation är något som behöver hända på alla avdelningar inom ett företag – och att alla anställda kan och bör involveras i innovationsarbetet.

Du kan använda ramverket för att analysera er marknad och därav upptäcka nya möjligheter att innovera inom en typ där dina konkurrenter inte spenderar några resurser. Ramverket kan också belysa vilka typer ni internt fokuserat på och baserat på det kan ni utforma en ny strategi för att stärka kommande värdeerbjudande eller företagets konkurrenssituation. Ett företag som bygger på flera typer är svårare att kopiera för konkurrenter. Vid idékampanjer kan alla era avdelningar bidra och i en workshop passar därför tvärsektionella team allra bäst. Är du redo att höja innovationsnivån i ditt företag?

Ten Types of Innovation provides the insights necessary to get you started on your innovation journey.
– Curt Nonomaque, President and CEO, VHA

Vi managementkonsulter som arbetar med InnovationLab driver en workshop kring TEN TYPES OF INNOVATION. Under en heldag går vi igenom ramverkets teori och använder Doblins kortspel som består av över 100 olika innovationstaktiker för att öva förmågan att tänka kreativt och ta oss way beyond Product Innovation.

READY TO START YOUR INNOVATION JOURNEY?

Kom på en öppen TEN TYPES OF INNOVATION WORKSHOP den 6 februari hos oss på SolidEngineer i Täby.
Läs mer här!

ELLER boka en företagsanpassad workshop på ditt företag med oss.
Kontakta Pernilla Ahlberg vid intresse!

2 thoughts on “WINNING INNOVATIONS GO BEYOND PRODUCTS

  • Mycket intressant – MEN i Stockholm! Jag har så fullt upp att en tur upp de närmaste månaderna är uteslutet.
    Om ni håller eran workshop i Göteborg senare är jag med!

    • Hej Gunnar! Kul att höra att du tycker att det låter intressant. Vi har flera intresserade i Göteborg och kommer planera ett tillfälle senare i vår – jag håller dig informerad om när det blir. Allt gott! /Pernilla

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *