Definitioner
Första steget
Första steget i InnovationLab är att bekanta sig med ett antal definitioner som förekommer och har viktiga roller i det fortsatta arbetet. Vissa definitioner är säkerligen bekanta sedan tidigare, men en samsyn på vad vi menar med dem är viktigt för att få ut maximalt av modellen
10 DEFINITIONER
INNOVATIONSSTRATEGI
Hur innovation bidrar till organisationens övergripande mål.
LEDARSKAPET
Säkerställer vision, mission och avgränsar och stimulerar innovationsstrategin.
INNOVATIONSPORTFÖLJ
Våra samlade innovationskoncept.
INNOVATIONSMODELL
Strukturerat arbetssätt för att skapa innovationer.
IDÈER
Kommer från talangerna och prioriteras i processen under innovationsledningen.
AFFÄRSMODELLEN
Definierar hur företaget tjänar pengar på det värde som erbjuds.
VÄRDEDESIGN
Matchning av koncept mot kundbehov som validerar värdet av erbjudandet.
KONCEPT
Ett sammanhängande system av innovationstyper.
TALANGER
Resurser med insikter som driver idéer som möter kundbehov.
TVÄRKOMMUNIKATION
Kommunikation mellan funktioner och grupper i ett företag.